Approved Programs
New undergraduate and graduate for-credit degree programs that have been approved by the Quality Council on or after September 1, 2011 are detailed in this database, which can be searched in multiple ways: by university, year, program level and/or keyword.
Program Approvals: Université de Hearst
French description
Programme de Diplôme d’études supérieures en psychothérapie (DÉSP)
Le diplôme d’études supérieures en psychothérapie (DÉSP) est un programme universitaire de deuxième cycle conçu à partir du profil des compétences de l’Ordre des psychothérapeutes autorisés de l’Ontario (OPAO). Il s’agit d’un programme à temps plein de 39 crédits pouvant être complété à l’intérieur d’une période de 12 mois.
Reconnaissant l’importance de la diversité autant de l’humain que de la communauté qui l’accueille et par conséquent des méthodes d’intervention qu’il requiert, le DÉSP est axé sur l’approche expérientielle-humaniste et sur une vision globale de l’être humain qui tient compte de sa réalité bio-psycho-sociale. Bien que les théories fondamentales en psychothérapie constituent le cœur de la formation, le programme met à l’avant-plan les thèmes plus en lien avec le quotidien complexe de la pratique de la psychothérapie en milieu excentré ou « en région ». Ainsi, le programme insiste sur la nécessité d’adhérer au principe général d’ouverture préconisé dans l’approche intégrative en psychothérapie, permettant d’emprunter à d’autres modèles des approches de traitement qui s’appliquent de façon plus pertinente et plus contemporaine encore à la pratique de la psychothérapie en milieu excentré.
Au cours de sa formation, l’étudiante ou l’étudiant développe ses compétences pour l’intervention psychothérapeutique en y intégrant les cadres théoriques et de pratiques, entre autres par le biais de la supervision. Les personnes inscrites au DÉSP sont sensibilisées à la nécessité de tenir compte des réalités sociales, multiculturelles, institutionnelles et politiques ainsi qu’aux défis professionnels de la pratique en milieu excentré et dans la langue de la minorité.
English description
Graduate Diploma in Psychotherapy program
The Diplôme d’Études Supérieures en Psychothérapie (DÉSP) is a graduate diploma based on the profile of competencies required for the practice of psychotherapy as defined by the College of Registered Psychotherapists of Ontario. It is a full-time 39‑credit program that can be completed within a 12‑month period.
The DÉSP’s core program is based on the values and basic principles of the Experiential-Humanistic model of human development and functioning and embraces a bio-psycho-social vision of the individual’s reality. It recognizes the diversity and the complexity of individual human beings as well as of the communities they are a part of and therefore believes in the importance of providing psychotherapeutic interventions that most adequately meet their needs. Based in a region of Ontario that can be described as rural, l’Université de Hearst also understands the need for mental health professionals to be able to practise as generalists who can work with various types of mental difficulties/disorders. Therefore, although the DÉSP program borrows basic principles from the other major theories of psychotherapy, it pays particular attention to issues related to the practice of psychotherapy in rural areas. Thus, the program recognizes the importance of adhering to the general principle of openness, characteristic of the integrative approach in psychotherapy, which makes it possible to embrace techniques from other models that enhance the practice of psychotherapy in rural areas.
During their training, students develop their skills for psychotherapy by integrating theoretical and practical psychotherapeutic frameworks through formal teaching and even more so through supervision. A particularly important objective of training is to promote and build a keen awareness of the social, multicultural, institutional and political realities of the clients who seek psychotherapeutic services as well as of the professional challenges of practising in an outlying environment and in a linguistic minority context.