Approved Programs

New undergraduate and graduate for-credit degree programs that have been approved by the Quality Council on or after September 1, 2011 are detailed in this database, which can be searched in multiple ways: by university, year, program level and/or keyword.

Search by:

Master of Arts in Social Justice and Ecology, MA

Graduate Saint Paul University
Decision Date: October 30, 2020

Description to follow

Transformative Leadership and Spirituality, GDip (Type 3)

Graduate Saint Paul University
Decision Date: March 20, 2020

Transformative Leadership is a dynamic process that recognizes the importance of bringing the whole person into the practice of constructive social change. Bridging the inner domain (who I am) with the outer domain (my context, my environment) enables transformative leaders to critically reflect on their practice, and to engage in a meaningful way with the social and spiritual needs of their communities. Studying transformative leadership is about learning about our own capabilities to help develop the skills and abilities of other people and of communities, enacting meaningful change through the development of creative and inclusive spaces for growth, and exploring holistic and grassroots solutions to systemic challenges. Taught through a hybrid model, the Graduate Diploma thus provides professional development for established and emerging leaders who are seeking to enhance their practice and skills in leadership and social transformation.

Le leadership transformatif est une démarche dynamique qui reconnaît l’importance de toutes nos capacités humaines dans la construction du changement social. Mettre en parallèle notre vie intérieure (qui je suis) et notre monde extérieur (mon contexte social, mon environnement) permet aux leaders transformatifs de développer une réflexion critique à l’égard de leur pratique et d’agir en résonance avec les besoins sociaux et spirituels de leurs communautés. Étudier le leadership transformatif, c’est apprendre à connaître ses talents pour aider les autres à développer leurs capacités et compétences, agir pour un changement systémique grâce au développement de communautés créatives et ouvertes d’esprit, ainsi que concevoir des solutions citoyennes intégrées pour répondre aux problèmes sociaux et environnementaux. Enseigné dans un mode hybride, le diplôme d’études supérieures offre ainsi une occasion de développement professionnel aux leaders reconnus et émergents qui cherchent à élargir leurs pratiques et leurs compétences en leadership et en transformation sociale.

Social Innovation/Doctorat en innovation sociale, PhD

Graduate Saint Paul University
Decision Date: August 23, 2019

The PhD in Social Innovation provides a space for research and reflection aimed at understanding the dynamics and multiple impacts of social innovations, in order to assess and structure them more efficiently. This program, which links theory with practice, is designed for people interested in contributing to the advancement of research on social innovations, collective enterprises, social movements and citizen initiatives to accelerate social change.

Le doctorat en innovation sociale offre un espace de recherche et de réflexion pour mieux comprendre la dynamique et les impacts multiples des innovations sociales, afin de mieux les évaluer et réussir à les structurer plus efficacement. Ce programme, qui met en rapport la théorie et la pratique, est conçu à l’intention des personnes qui souhaitent contribuer à l’avancement de la recherche sur les innovations sociales, les entreprises collectives, les mouvements sociaux et les initiatives citoyennes afin d’accélérer le changement social.

PhD, Interdisciplinary Research on Contemporary Social Issues / Doctorat en recherche interdisciplinaire en enjeux sociaux contemporains

Graduate Saint Paul University
Decision Date: April 26, 2019

The program provides a space for reflection and research to increase understanding of contemporary issues taking account of the insights of the graduate disciplines of the four participating faculties (Human Sciences, Philosophy, Canon Law and Theology). It prepares leaders intending to assume responsibility for addressing contemporary social issues.

Le programme offre un espace de réflexion et de recherche interdisciplinaire pour mieux comprendre les enjeux sociaux contemporains en s’inspirant des acquis propres aux disciplines des études supérieures dans les quatre facultés participantes (sciences humaines, Philosophie, Droit canonique et Théologie). Il forme des leaders ayant l’intention d’assumer des responsabilités face aux enjeux sociaux contemporains.

Catholic Bioethics/Diplôme d'études supérieures en bioéthique catholique, GDip (Type 3)

Graduate Saint Paul University
Decision Date: February 11, 2019

Le diplôme d’études supérieures en bioéthique catholique est conçu pour répondre aux objectifs éducatifs des personnes qui s’intéressent à la bioéthique contemporaine ou qui sont susceptibles d’aborder ce sujet d’une manière conforme aux principes éthiques en général et à la théologie morale catholique en particulier. Ce programme peut servir de tremplin à un changement de carrière pour les professionnels de la santé de haut niveau qui aspirent à devenir des leaders plus forts dans leurs organisations actuelles ou ailleurs et à acquérir de nouvelles compétences pour les préparer aux défis futurs entourant les questions de bioéthique dans la société. Il servira aussi à fournir les fondements théologiques et éthiques à ceux qui sont actuellement responsables de l’éthique dans les organismes catholiques de soins de santé ou autres, mais qui n’ont pas reçu l’éducation appropriée pour satisfaire aux exigences de leur poste.

The Graduate Diploma in Catholic Bioethics is designed to meet the educational goals of individuals who are interested in understanding or who are likely to find themselves addressing contemporary bioethical issues in a manner that is consistent with ethical principles generally, and with Catholic moral theology specifically. This program can serve as a stepping stone for a career shift by senior level health care professionals who aspire to becoming stronger leaders in their current organizations or elsewhere and to acquiring new skills to prepare them for future challenges surrounding bioethical issues in society. It can also provide the theological and ethical foundations for those who are currently responsible for ethics in Catholic health care or other organizations but who lack the education appropriate for fulfilling the requirements of their positions.

Social Innovation, MA/Mâitrise ès arts en innovation Sociale

Graduate Saint Paul University
Decision Date: December 19, 2018

This program provides a space for research and reflection to understand the dynamics and multiple impacts of social innovations, in order to assess and structure them more efficiently. It is directed at a specific clientele: people interested in working towards social change, and people already working in that domain (employees and managers of social organizations, social entrepreneurs, activists, community workers, trade unionists, members of cooperatives and some workers from the public and semi-state sectors), that wish to acquire skills in academic research and analysis of innovation and social transformation. Based on the linking of theory with practice, it provides students with the main analytical frameworks and approaches needed to meet the current challenges facing social organizations.

 

Ce programme offre un espace de recherche et de réflexion pour mieux comprendre la dynamique et les impacts multiples des innovations sociales, afin de mieux les évaluer et réussir à les structurer plus efficacement. Il vise une clientèle spécifique : les personnes souhaitant gagner leur vie par une action orientée vers les changements sociaux, ainsi que les personnes œuvrant déjà dans le domaine (employés et cadres d’organisations sociales, entrepreneurs sociaux, activistes, travailleurs et travailleuses communautaires, syndicalistes, membres de coopératives et même certains travailleurs du secteur public et parapublic) et souhaitant acquérir des capacités en recherches et d’analyse visant l’innovation et la transformation sociale. Structuré selon une logique qui valorise le rapport entre la théorie et la pratique, il permet d’acquérir les principales grilles d’analyse et les approches requises pour répondre aux défis actuels des organisations sociales.

Social Organizations Development, GDip (Type 3)

Graduate Saint Paul University
Decision Date: April 10, 2017

The study and practice of social organization development cover the creation, the consolidation and the strengthening of organizations working in the social field: NPOs, social movements, foundations, charities, co-ops, etc. The program, based on the linking of theory with practice, provides students with the main analytical frameworks and approaches needed to meet the current challenges facing social organizations.

This program is directed at a specific clientele: people already working in the field (employees and management of social organizations, social entrepreneurs, activists, community workers, trade unionists, members of cooperatives and some workers from the public and parapublic sectors); people who already have professional experience but wish to reorient their careers and start their own innovative project.

L’étude et la mise en pratique du développement des organisations sociales englobent la création, la consolidation et le renforcement d’organisations œuvrant dans le domaine social : OBNL, mouvements sociaux, fondations, organismes de charité, coopératives, etc. Structuré selon une logique qui valorise le rapport entre la théorie et la pratique, ce programme permet d’acquérir les principales grilles d’analyse et les approches requises pour répondre aux défis actuels des organisations sociales.

Ce programme vise une clientèle spécifique : des personnes qui œuvrent déjà sur le terrain (employés et cadres d’organisations sociales, entrepreneurs sociaux, activistes, travailleurs et travailleuses communautaires, syndicalistes, membres de coopératives et même certains travailleurs du secteur public et parapublic); des gens qui possèdent déjà une expérience professionnelle, mais qui souhaitent réorienter leur carrière et démarrer leur propre projet innovant.

Supportive Care and Spirituality in Palliation/Accompagnement et spiritualité en soins palliatifs, GDip (Type 3)

Graduate Saint Paul University
Decision Date: March 14, 2016

Ce diplôme d’études supérieures s’adresse à une clientèle qui œuvre déjà sur le terrain : infirmiers, médecins, préposés aux bénéficiaires, psychologues, psychothérapeutes, agents de pastorale, bénévoles, etc. Il permet à l’étudiant de développer une réflexion critique sur les soins et services offerts en fin de vie, dont les soins palliatifs, et la recherche ayant cours dans ce domaine; de connaître et comprendre l’historique du développement des soins palliatifs, leur essence, les divers courants de pensée ainsi que leurs spécificités comparativement aux soins offerts en fin de vie; de comprendre comment la douleur et les différents symptômes des patients sont traités; de connaître et comprendre les différents besoins des patients et des proches aidants sous divers aspects (psychologique, spirituel, social, religieux, etc.); de se familiariser avec les aspects éthiques ayant un impact sur le type de soins et de services nécessaires en soins palliatifs, afin d’intervenir adéquatement et de respecter tant la personne mourante que ses proches; de connaître et comprendre les différentes étapes de deuil que traverseront généralement les membres de la famille, les proches aidants et les amis.

This Graduate Diploma is intended for professionals already working in the field: nurses, doctors, nurses’ aides, psychologists, psychotherapists, pastoral workers, volunteers, etc. This program of study allows students to reflect critically on pertinent issues related to end-of-life service provision, including the nature and historical context of palliation, various schools of thought and particular approaches to end-of-life care. The program will also allow students to understand how pain and other patient symptoms are treated; understand the needs of patients and their caregivers on various levels (psychological, spiritual, social, religious, etc.); to familiarize themselves with the ethical considerations affecting palliative care and services, in order to intervene appropriately and with respect for both the dying person and their loved ones; and to study and understand the different stages of grief that family members, caregivers and friends may experience.

Contemplative Theology and Spiritual Mentorship, GDip (Type 3)/ Diplôme d’études supérieures en théologie contemplative et mentorat spiritual (de type 3)

Graduate Saint Paul University
Decision Date: November 4, 2013

Psychology, the contemporary reference in helping relationships, has replaced confession (Catholicism) and cure of souls (Protestantism) in today’s secular society. At the same time, references to spirituality are increasing. Many are searching for a more authentic life, open to experience, interiority, and silence. In health care, for example, prayer is being introduced to complement conventional practices. In this specific context, spiritual mentorship is poised to play a role in helping relationships.

Within a theological perspective, the program goals are to habilitate students in understanding the nature and dynamics of the contemplative path, to identify the interfaces linking it to human sciences and other spiritual traditions, and also develop one’s capacity to express personal experience according to theoretical content. In short, to provide a framework for future involvement in safe and efficient helping relationships.

La psychologie, devenue la référence en matière de relation d’aide, s’est substituée à la confession (catholicisme) et à la cure d’âme (protestantisme) dans une société de plus en plus sécularisée. Or, aujourd’hui les références à la spiritualité se multiplient. Beaucoup sont en quête d’une vie plus authentique, ouverte à l’expérience, à l’intériorité, au silence. Dans le domaine de la santé par exemple, on assiste à l’introduction de la prière et de la méditation comme compléments aux pratiques conventionnelles. Dans ce contexte particulier, l’accompagnement spirituel est appelé à prendre sa place dans le domaine de la relation d’aide.

Selon une perspective théologique, le programme entend habiliter les étudiants à comprendre la dynamique et la nature de la voie contemplative, à identifier les interfaces reliant cette dernière aux sciences humaines et aux autres traditions spirituelles, ainsi qu’à développer la capacité à articuler son expérience à la lumière du contenu théorique. En bref, leur fournir un cadre pour s’engager par la suite dans une relation d’aide sûre et efficace.

Conflict Studies, PhD

Graduate Saint Paul University
Decision Date: May 15, 2013

The goal of the PhD program in Conflict Studies is to prepare candidates for a career in teaching, research and leadership in conflict analysis with a special focus on four interrelated themes: ethnic, religious, moral and social justice dimensions of conflicts. It will be offered bilingually on a full-time basis.

Graduates of the PhD program will be prepared to:

  • generate original, theoretically informed analyses based on in-depth knowledge of the ethnic, religious, moral and social justice dimensions of conflicts; and
  • design and conduct research that contributes to the in-depth understanding and advancement of the knowledge of one or more of these facets of conflicts within the field of Conflict Studies.

These objectives are achieved through formal course work, doctoral seminars, comprehensive exams and a dissertation.