Approved Programs

New undergraduate and graduate for-credit degree programs that have been approved by the Quality Council on or after September 1, 2011 are detailed in this database, which can be searched in multiple ways: by university, year, program level and/or keyword.

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Social Organizations Development, GDip (Type 3)

Graduate Saint Paul University
Decision Date: April 10, 2017

The study and practice of social organization development cover the creation, the consolidation and the strengthening of organizations working in the social field: NPOs, social movements, foundations, charities, co-ops, etc. The program, based on the linking of theory with practice, provides students with the main analytical frameworks and approaches needed to meet the current challenges facing social organizations.

This program is directed at a specific clientele: people already working in the field (employees and management of social organizations, social entrepreneurs, activists, community workers, trade unionists, members of cooperatives and some workers from the public and parapublic sectors); people who already have professional experience but wish to reorient their careers and start their own innovative project.

L’étude et la mise en pratique du développement des organisations sociales englobent la création, la consolidation et le renforcement d’organisations œuvrant dans le domaine social : OBNL, mouvements sociaux, fondations, organismes de charité, coopératives, etc. Structuré selon une logique qui valorise le rapport entre la théorie et la pratique, ce programme permet d’acquérir les principales grilles d’analyse et les approches requises pour répondre aux défis actuels des organisations sociales.

Ce programme vise une clientèle spécifique : des personnes qui œuvrent déjà sur le terrain (employés et cadres d’organisations sociales, entrepreneurs sociaux, activistes, travailleurs et travailleuses communautaires, syndicalistes, membres de coopératives et même certains travailleurs du secteur public et parapublic); des gens qui possèdent déjà une expérience professionnelle, mais qui souhaitent réorienter leur carrière et démarrer leur propre projet innovant.

Supportive Care and Spirituality in Palliation/Accompagnement et spiritualité en soins palliatifs, GDip (Type 3)

Graduate Saint Paul University
Decision Date: March 14, 2016

Ce diplôme d’études supérieures s’adresse à une clientèle qui œuvre déjà sur le terrain : infirmiers, médecins, préposés aux bénéficiaires, psychologues, psychothérapeutes, agents de pastorale, bénévoles, etc. Il permet à l’étudiant de développer une réflexion critique sur les soins et services offerts en fin de vie, dont les soins palliatifs, et la recherche ayant cours dans ce domaine; de connaître et comprendre l’historique du développement des soins palliatifs, leur essence, les divers courants de pensée ainsi que leurs spécificités comparativement aux soins offerts en fin de vie; de comprendre comment la douleur et les différents symptômes des patients sont traités; de connaître et comprendre les différents besoins des patients et des proches aidants sous divers aspects (psychologique, spirituel, social, religieux, etc.); de se familiariser avec les aspects éthiques ayant un impact sur le type de soins et de services nécessaires en soins palliatifs, afin d’intervenir adéquatement et de respecter tant la personne mourante que ses proches; de connaître et comprendre les différentes étapes de deuil que traverseront généralement les membres de la famille, les proches aidants et les amis.

This Graduate Diploma is intended for professionals already working in the field: nurses, doctors, nurses’ aides, psychologists, psychotherapists, pastoral workers, volunteers, etc. This program of study allows students to reflect critically on pertinent issues related to end-of-life service provision, including the nature and historical context of palliation, various schools of thought and particular approaches to end-of-life care. The program will also allow students to understand how pain and other patient symptoms are treated; understand the needs of patients and their caregivers on various levels (psychological, spiritual, social, religious, etc.); to familiarize themselves with the ethical considerations affecting palliative care and services, in order to intervene appropriately and with respect for both the dying person and their loved ones; and to study and understand the different stages of grief that family members, caregivers and friends may experience.

Contemplative Theology and Spiritual Mentorship, GDip (Type 3)/ Diplôme d’études supérieures en théologie contemplative et mentorat spiritual (de type 3)

Graduate Saint Paul University
Decision Date: November 4, 2013

Psychology, the contemporary reference in helping relationships, has replaced confession (Catholicism) and cure of souls (Protestantism) in today’s secular society. At the same time, references to spirituality are increasing. Many are searching for a more authentic life, open to experience, interiority, and silence. In health care, for example, prayer is being introduced to complement conventional practices. In this specific context, spiritual mentorship is poised to play a role in helping relationships.

Within a theological perspective, the program goals are to habilitate students in understanding the nature and dynamics of the contemplative path, to identify the interfaces linking it to human sciences and other spiritual traditions, and also develop one’s capacity to express personal experience according to theoretical content. In short, to provide a framework for future involvement in safe and efficient helping relationships.

La psychologie, devenue la référence en matière de relation d’aide, s’est substituée à la confession (catholicisme) et à la cure d’âme (protestantisme) dans une société de plus en plus sécularisée. Or, aujourd’hui les références à la spiritualité se multiplient. Beaucoup sont en quête d’une vie plus authentique, ouverte à l’expérience, à l’intériorité, au silence. Dans le domaine de la santé par exemple, on assiste à l’introduction de la prière et de la méditation comme compléments aux pratiques conventionnelles. Dans ce contexte particulier, l’accompagnement spirituel est appelé à prendre sa place dans le domaine de la relation d’aide.

Selon une perspective théologique, le programme entend habiliter les étudiants à comprendre la dynamique et la nature de la voie contemplative, à identifier les interfaces reliant cette dernière aux sciences humaines et aux autres traditions spirituelles, ainsi qu’à développer la capacité à articuler son expérience à la lumière du contenu théorique. En bref, leur fournir un cadre pour s’engager par la suite dans une relation d’aide sûre et efficace.

Conflict Studies, PhD

Graduate Saint Paul University
Decision Date: May 15, 2013

The goal of the PhD program in Conflict Studies is to prepare candidates for a career in teaching, research and leadership in conflict analysis with a special focus on four interrelated themes: ethnic, religious, moral and social justice dimensions of conflicts. It will be offered bilingually on a full-time basis.

Graduates of the PhD program will be prepared to:

  • generate original, theoretically informed analyses based on in-depth knowledge of the ethnic, religious, moral and social justice dimensions of conflicts; and
  • design and conduct research that contributes to the in-depth understanding and advancement of the knowledge of one or more of these facets of conflicts within the field of Conflict Studies.

These objectives are achieved through formal course work, doctoral seminars, comprehensive exams and a dissertation.

Ethics and Religious Beliefs in the Media / Diplôme d’études supérieures en éthique et croyances religieuses dans les medias, GDip (Type 3)

Graduate Saint Paul University
Decision Date: June 11, 2012

This program is intended to foster a reflective and competent use of media participation when it comes to religious and ethical expressions, bringing together theoretical and practical perspectives. The four principal objectives are:

  1. to offer those working in the media the opportunity for formation so that they better understand the complex relationship between the media and religion;
  2. to enable religious stakeholders to understand the world of the media and to push for a deeper understanding and solid research in order to have a more effective presence in the media;
  3. to offer researchers the possibility of studying issues related to the media, religion and ethics at the graduate level;
  4. to form persons who will know how to participate in an informed way, with skill and relevance, in national and international forums where future relationships between the communication media and religious groups will be discussed and practiced.

Ce programme entend favoriser un usage réfléchi et compétent des interventions médiatiques en rapport avec les expressions du religieux et de l’éthique, en joignant les points de vue théoriques à la praxis. Les quatre principaux objectifs sont :

  1. offrir au personnel médiatique la chance de se former à comprendre plus adéquatement la relation complexe médias / religions;
  2. habiliter les intervenants religieux à comprendre le monde des médias et à pousser un approfondissement et des recherches sérieuses afin d’y être présents de façon plus compétente;
  3. ouvrir à des chercheurs la possibilité de poursuivre des études au niveau des cycles supérieurs sur les questions touchant médias, religions et éthique;
  4. former des personnes qui sauront intervenir en toute connaissance de cause, avec compétence et à-propos, dans les forums nationaux et internationaux où seront discutées et pratiquées les futures relations entre les médias de communication et les groupes religieux.